MaRi Menulis Blog..

aku saje nak try buat blog ni...
nampak macam bez jek...
tu buat tu...atleast dapat jugak tulis pe yang aku nak...
kan...he3...
boley la nak letak ape yang aku nak letak kat dalam blog ni...
nanti rajin2 la aku update blog ni yer... tungguuu......

Saturday, October 8, 2011

Kehilangan...

Arini tanggal 20/9/2011, jam 8.48pagi aku dapat paggilan dari rumah aku....abang aku mengatakan bahawa ikan flowerhornku,Jendul@Awe da jadi arwah..... bila aku dengar khabar berita tu, tak tahu pe perasaan yang bermain dihati ini.. kedengaran pula suara mak menangis-nangis diatas kematian ikan ku itu,,, mungkin mak tahu yang aku sangat sayangkan ikan ku itu dan dia pasti rase ape yang aku rase....mane taknye, dulu ikan tu mati,.. tapi aku beli ikan flowerhorn lain yang same saiz dan coraknya semata2 aku anggap bahawa ikan yang aku baru beli tu penyambung ikan yang lame.... Jendul aku ni aku da bela baru je 1 tahun.. dari saiz sebesar 3 jari hingga la dia besar 8 jari aku... dari pakai akuarium 1 kaki stengah, hingga pakai akuarium 4 kaki yang aku baru je beli untuk dia sempena Gaji pertamaku dan sempena sambutan hari raya Aidilfitri..

.sebelum jendul aku mati, dia pernah sakit sebelum aku balik ke Sarawak... aku usaha untuk kuarantinkan die..(banyak kali siot rendam jendul dalam air ubat)..aku rendam jendul dalam air ubat di dalam baldi..(1 ubat kaler merah, 1 lagi ubat kaler biru).. au tak tahu ape sakit die tu pasal aku masuk je die dalam dua2 ubat tu...
Alhamdulillah ade perubahan sikit pada jendul...tapi jendul masih belum sihat....aku da tak sedap hati...so aku pun g kedai ikan dan tanye ape perlu aku buat pada ikan aku tu...Taukeh kedai tu(orang cine) kate baik aku beli Heater untuk air dalam akuarium... maybe ikan aku sakit kerana ketumbuhan parasit pada badan die kerana suhu air akuarium yang tak stabil(kejap sjuk kejap panas)...so aku pun beli....pas 3 hari jendul kembali sihat...tu la kali terakhir aku dapat tengok jendul... 
Punca kematian Jendul masih jadi tanda tanya...Abah tak tahu kenapa Jendul boley mati...malam sebelum dia mati, mak kate Jendul ok je...tau2 bila pagi, jendul da ...........
Abah kate maybe sebab ade cacing kecik yang hidup tiba2 dalam akuarium tu yg da jangkiti Jendul..sepatutnye aku beli ikan majlis@ikan lumut utk ikan tu jaga kebersihan dalam akuarium....
Tapi sume tu da terlambat....mase Jendul mati, aku takde disisi dia... tu paling aku kesal sekali....
sampai sekarang aku tak dapat terima diatas pemergian Jendul....

Aku tahu Allah menguji aku.....ade hikmah semua ni....Aku redha.....just sedikit susah nak terima kenyataan ni...sebab aku tak dapat tengok jasad jendul mase dia mati...em.... 


                                                                               JENDUL...MISS U..

2 comments: